נכון להיום (ואולי זה ישתנה בשנים הקרובות) קונים או מייצרים או מבצעים יבוא מסין בסין בגלל שלושת הממים: - מחיר מחיר מחיר. לא עיצוב מיוחד לא פיתוח טכנולוגי לא מותג ולא מוצר שאין להשיגו במקום אחר. פשוט יבוא מסין מתבצע בגלל המחיר.
ומחיר בלבד .
ידוע לכולנו שבהשוואה לרכש במדינות אירופאיות או אמריקאיות מפותחות זהו תענוג מפוקפק לקנות בסין ולבצע יבוא מסין.
אבל:לא לקנות בסין או לבצע יבוא מסין זה לוקסוס שעסק רציני אינו יכול להרשות לעצמו בעידן שהמחיר הוא המלך. תעשיות ועסקים איבדו את כל היתרון בעיצוב,שיווק,מיתוג וכו..משום שהתכחשו לצורך לייצר לקנות ולבצע יבוא מסין. אם עד לפני 5-10 שנים הייתה סין בעיקר מקור לייצור זול של מוצרים זוליםוה-יבוא מסין התבטא ביבוא של מוצר סיני זול ולא איכותי , הרי שהיום ניתן למצוא בסין מוצרים איכותיים לא פחות ממוצר אירופי או אמריקאי.יבוא מסין היום הוא לא בושה. אבל וזה אבל גדול מאוד: יבוא מסין או רכש נכון של יבוא מסין כרוך בסיכון ובמאמץ הרבה יותר גדול מאשר במקומות אחרים בעולם. רוב היצרנים הסיניים גם אם התקדמו להפליא מבחינה טכנולוגית בעשרים השנה האחרונות -מתייחסים ל-יבוא מסין לא כאל מקצוע והרי שבכל הקשור לעיצוב תהליכים ובקרת איכות, התקדמו הרבה פחות בהיבט של יחסם המקצועי ליצוא מסין (מבחינתנו זה יבוא מסין). יצרנים סינים רבים מצויים עדיין בסוף העידן הקומוניסטי בכל הקשור להיבטים של : שרות, אמינות, עקביות ואחריות.דבר שמקשה מאוד יעל ה-יבוא מסין. זו הסיבה שנדרשת גם היום ולצערנו תידרש גם בשנים הקרובות מעורבות של גוף מסייע ב- יבוא מסין או משרד רכש מלא של ה-יבוא-ן מסין. זאת אם רוצים לבצע יבוא מסין באופן מקצועי. סין היא שוק של מוכרים בשנים האחרונות. פירושו של דבר , שלמרות עלייה ניכרת בתשומות בשוק של סין (בעיקר חומרי גלם) ב-3-4 השנים האחרונות וגידול ניכר בתפוקה התעשייתית בשוק ובחצור של סין , הרי שהביקושים הענקיים , הן בשוק הסיני המקומי שצמח מאוד והן במדינות המערב שמשוועות ל-יבוא מסין וכן חברות שהבינו שאין ברירה,-הן חייבות יבוא מסין הביאו לכך שכל עליית מחירים נקלטה בקלות אצל ה-יבוא-ן מסין. ברכש בסין או יצור בסין ולמעשה יבוא מסין, במיוחד OEM, עקום הלמידה הנדרש יותר תלול וארוך מאשר ברכש דומה במדינות מפותחות. טעות גדולה שעשו יבוא-נים מסין רבים מהם מהמערב שהגיעו לסין בשלב מוקדם יחסית -היה לסגת אחרי משבר או אכזבה ראשונית מה-יבוא מסין במקום ללכת את כל הדרך עד שמגיעים למוצר הרצוי באיכות הרצויה מסין. אם יודעים לקרוא את המפה הסינית, מקטינים את הסיכון הקשור ברכש בסין ומלווים את תהליך ה-יבוא מסין לכל אורך המסלול עד הגעה ליעד בצעדים מדודים וכך מונעים רבות מהתקלות וממפחי הנפש הכרוכים ב-יבוא מסין. תהליך ה-יבוא מסין: כמו כל דבר כמעט גם ה-יבוא מסין או רכש מסין מתחלק לשלושה שלבים : 1. איתור המקורות בתוך סין -sourcing 2. התכתבות ומשא ומתן עד להגעה למוצר הרצוי בסין. -negotiation 3. הוצאה לפועל - execution. 1. איתור המקורות : למרות שחלק זה עשוי להראות כחלק החשוב בתהליך ה-יבוא מסין או רכש מסין, לצערנו בגלל אופיו של השוק הסיני , לעיתים קרובות אין זה כך . יש כיום מקורות מידע רבים אודות יצרנים סיניים , לדוגמא: א. הסינים משתתפים בתערוכות רבות בעולם . ב. מגוון עצום של תערוכות , כלליות וממוקדות שנערך בסין מידי שנה. ג. האינטרנט ד. מאגרי מידי בינלאומיים וסיניים. ה. חברות המתמחות ברכש ו-יבוא מסין (דוגמת הליוס) הצעד החשוב בתהליך איתור המקורות בסין הוא מיון וסינון החברות מסין שנמצאו כדי להתמקד באלו שנראות מבטיחות. הערכת החברות מתבססת על ניסיון בשוק הסיני ועל הגדרה ברורה של פרמטרים ואיזה משקל מיוחס לכל אחד כ-יצואן ל-יבוא מסין . בצד הפרמטרים הטריוויאלים לגבי ספק סיני-מחיר , איכות ושירות , נסיונינו מוכיח שחשוב מאוד להוסיף פרמטר של ההתייחסות או היחס של היצרן הסיני(attitude) , ולהחליט איזה חשיבות מייחסים לו .(קרא מאמר קודם בנושא -איתור הספק המתאים בסין ). אסור לשכוח ששוק היצוא הסיני הוא צעיר והתחנך רע - שנים ארוכות של שוק מוכרים בסין וביקושים בלתי פוסקים בתוך סין מביאים לכך שבמקרים רבים עיסקאות עלולות ליפול בגלל ציון נמוך בתחום היחס. 2. התכתבות ומשא ומתן עם הספק הסיני עד להגעה למוצר הרצוי (negotiation) בשלב המו"מ צריך להסכים עם הספק הסיני על : 1. מחיר שמקבל ה-יבוא-ן מסין וצורתו הסופית (פו"ב,סיף וכו) 2. תנאי תשלום של ה-יבוא מסין.3. מועדי אספקה של ה-יבוא מסין אולם האלמנט הרביעי הוא הקריטי - הגדרה סופית של המוצר שהספק הסיני מוציא וה-יבוא-ן מסין מקבל. מחד, יתרון גדול של ייצור בסין ורכש בסין הוא גמישות הייצור - ניתן להתאים מוצר לצרכינו בקלות מרובה. ברם, מצד שני, הגדרה לא ממש מוחלטת וחד משמעית של כל פריטי המוצר יכולה להביא לכך שהמוצר שיתקבל מה-ספק הסיני יהיה שונה מהותית מזה שהוזמן מהספק הסיני למרות שייענה לשם דומה.במקרה זה ה-יבוא מסין נכשל. נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן בשלב המשא ומתןעם הספק הסיני : - כדאי להתעקש על דוגמת אישור אחרונה (final confirmation sample)מהספק הסיני. זו למעשה ההגדרה הברורה ביותר של המוצר, טובה מתיאור מילולי ושימושית מאוד לבודק מטעם ה-יבוא-ן מסין שיבוא מטעמכם לבדוק את הסחורה. - חשוב לציין בהגדרת המוצר הסופית , שכל שינוי של חומר גלם או רכיבים ע"י הספק הסיני יהיה אך ורק בהסכמת הלקוח(ה-יבוא-ן מסין). - אם עובדים עם חברת בדיקה כדאי מאוד להתעקש שבתוך מכתב האשראי יצוין שצריך גם אישור חברת הבדיקה של ה-יבוא-ן מסין (ביחד עם שטר מטען , חשבון וכו..) - על ה-יבוא-ן מסין לבנות עבור הבודק מפרט מאוד מדויק של מה נדרש והקף הבדיקה ולדאוג שהספק הסיני יבין , יקבל וישתף פעולה. 3. הוצאה לפועלשל ה-יבוא מסין- (execution) חשוב לציין שאין מלאי במפעל הסיני ואצל הספק הסיני . היכן שתמצאו מלאי אצל ספק סיני פירושו ש-יבוא-ן אחר מסין לא לקח את הסחורה הסינית מסיבה כלשהי - להיזהר!! ברוב המפעלים הסינים אין אפילו מספיק חומר גלם ורכיבים מעבר למינימום של זמן ייצור קצר. לפיכך שלבי הביצוע של הזמנה ו-יבוא מסין יהיו כדלקמן : 1. הסכם רכש /הזמנה -יבוא מסין(P/I) חתומים. 2. מקדמה מועברת לספק הסיניאו מכתב אשראי נפתחעבור הספק הסיני. 3. הספק הסיני מזמין חומרי גלם ורכיבים לייצור ההזמנה לצורך יבוא מסין(זו אחת הסיבות שחומר גלם או רכיבים אינם עקביים - לעיתים יש לדרוש אישור כל batch חומר גלם). 4. ייצור ההזמנה ע"י הספק הסיני(בהזמנות ראשונות או רגישות במיוחד יש צורך בבדיקה במהלך הייצור ולא רק בסופו) בבדיקה של המוצרים המוכנים למשלוח אצל הספק הסיני(עפי מפרט בדיקה ומדגם מוסכמים בין הלקוח לחברת הבדיקה). 5. עדיף לעשות בדיקה במפעל ואצל הספק הסיני - יותר נוח וניתן לשנות , לתקן ולהחליף. 6. לעיתים ההמכלה של הסחורה נעשית בנמל (בגלל תשתיות כבישים או סיבות אחרות) וקורה שיש נזק בדרך לנמל או חסרים במכולה ואז ה-יבוא מסין מגיע לא תקין.ניתן לפתור רק על ידי שתי בדיקות או ביצוע הבדיקה היחידה בנמל. 7. אספקהמהסםק הסיני אל יבוא-ן מסין.
בהצלחה.
ומחיר בלבד .
ידוע לכולנו שבהשוואה לרכש במדינות אירופאיות או אמריקאיות מפותחות זהו תענוג מפוקפק לקנות בסין ולבצע יבוא מסין.
אבל:לא לקנות בסין או לבצע יבוא מסין זה לוקסוס שעסק רציני אינו יכול להרשות לעצמו בעידן שהמחיר הוא המלך. תעשיות ועסקים איבדו את כל היתרון בעיצוב,שיווק,מיתוג וכו..משום שהתכחשו לצורך לייצר לקנות ולבצע יבוא מסין. אם עד לפני 5-10 שנים הייתה סין בעיקר מקור לייצור זול של מוצרים זוליםוה-יבוא מסין התבטא ביבוא של מוצר סיני זול ולא איכותי , הרי שהיום ניתן למצוא בסין מוצרים איכותיים לא פחות ממוצר אירופי או אמריקאי.יבוא מסין היום הוא לא בושה. אבל וזה אבל גדול מאוד: יבוא מסין או רכש נכון של יבוא מסין כרוך בסיכון ובמאמץ הרבה יותר גדול מאשר במקומות אחרים בעולם. רוב היצרנים הסיניים גם אם התקדמו להפליא מבחינה טכנולוגית בעשרים השנה האחרונות -מתייחסים ל-יבוא מסין לא כאל מקצוע והרי שבכל הקשור לעיצוב תהליכים ובקרת איכות, התקדמו הרבה פחות בהיבט של יחסם המקצועי ליצוא מסין (מבחינתנו זה יבוא מסין). יצרנים סינים רבים מצויים עדיין בסוף העידן הקומוניסטי בכל הקשור להיבטים של : שרות, אמינות, עקביות ואחריות.דבר שמקשה מאוד יעל ה-יבוא מסין. זו הסיבה שנדרשת גם היום ולצערנו תידרש גם בשנים הקרובות מעורבות של גוף מסייע ב- יבוא מסין או משרד רכש מלא של ה-יבוא-ן מסין. זאת אם רוצים לבצע יבוא מסין באופן מקצועי. סין היא שוק של מוכרים בשנים האחרונות. פירושו של דבר , שלמרות עלייה ניכרת בתשומות בשוק של סין (בעיקר חומרי גלם) ב-3-4 השנים האחרונות וגידול ניכר בתפוקה התעשייתית בשוק ובחצור של סין , הרי שהביקושים הענקיים , הן בשוק הסיני המקומי שצמח מאוד והן במדינות המערב שמשוועות ל-יבוא מסין וכן חברות שהבינו שאין ברירה,-הן חייבות יבוא מסין הביאו לכך שכל עליית מחירים נקלטה בקלות אצל ה-יבוא-ן מסין. ברכש בסין או יצור בסין ולמעשה יבוא מסין, במיוחד OEM, עקום הלמידה הנדרש יותר תלול וארוך מאשר ברכש דומה במדינות מפותחות. טעות גדולה שעשו יבוא-נים מסין רבים מהם מהמערב שהגיעו לסין בשלב מוקדם יחסית -היה לסגת אחרי משבר או אכזבה ראשונית מה-יבוא מסין במקום ללכת את כל הדרך עד שמגיעים למוצר הרצוי באיכות הרצויה מסין. אם יודעים לקרוא את המפה הסינית, מקטינים את הסיכון הקשור ברכש בסין ומלווים את תהליך ה-יבוא מסין לכל אורך המסלול עד הגעה ליעד בצעדים מדודים וכך מונעים רבות מהתקלות וממפחי הנפש הכרוכים ב-יבוא מסין. תהליך ה-יבוא מסין: כמו כל דבר כמעט גם ה-יבוא מסין או רכש מסין מתחלק לשלושה שלבים : 1. איתור המקורות בתוך סין -sourcing 2. התכתבות ומשא ומתן עד להגעה למוצר הרצוי בסין. -negotiation 3. הוצאה לפועל - execution. 1. איתור המקורות : למרות שחלק זה עשוי להראות כחלק החשוב בתהליך ה-יבוא מסין או רכש מסין, לצערנו בגלל אופיו של השוק הסיני , לעיתים קרובות אין זה כך . יש כיום מקורות מידע רבים אודות יצרנים סיניים , לדוגמא: א. הסינים משתתפים בתערוכות רבות בעולם . ב. מגוון עצום של תערוכות , כלליות וממוקדות שנערך בסין מידי שנה. ג. האינטרנט ד. מאגרי מידי בינלאומיים וסיניים. ה. חברות המתמחות ברכש ו-יבוא מסין (דוגמת הליוס) הצעד החשוב בתהליך איתור המקורות בסין הוא מיון וסינון החברות מסין שנמצאו כדי להתמקד באלו שנראות מבטיחות. הערכת החברות מתבססת על ניסיון בשוק הסיני ועל הגדרה ברורה של פרמטרים ואיזה משקל מיוחס לכל אחד כ-יצואן ל-יבוא מסין . בצד הפרמטרים הטריוויאלים לגבי ספק סיני-מחיר , איכות ושירות , נסיונינו מוכיח שחשוב מאוד להוסיף פרמטר של ההתייחסות או היחס של היצרן הסיני(attitude) , ולהחליט איזה חשיבות מייחסים לו .(קרא מאמר קודם בנושא -איתור הספק המתאים בסין ). אסור לשכוח ששוק היצוא הסיני הוא צעיר והתחנך רע - שנים ארוכות של שוק מוכרים בסין וביקושים בלתי פוסקים בתוך סין מביאים לכך שבמקרים רבים עיסקאות עלולות ליפול בגלל ציון נמוך בתחום היחס. 2. התכתבות ומשא ומתן עם הספק הסיני עד להגעה למוצר הרצוי (negotiation) בשלב המו"מ צריך להסכים עם הספק הסיני על : 1. מחיר שמקבל ה-יבוא-ן מסין וצורתו הסופית (פו"ב,סיף וכו) 2. תנאי תשלום של ה-יבוא מסין.3. מועדי אספקה של ה-יבוא מסין אולם האלמנט הרביעי הוא הקריטי - הגדרה סופית של המוצר שהספק הסיני מוציא וה-יבוא-ן מסין מקבל. מחד, יתרון גדול של ייצור בסין ורכש בסין הוא גמישות הייצור - ניתן להתאים מוצר לצרכינו בקלות מרובה. ברם, מצד שני, הגדרה לא ממש מוחלטת וחד משמעית של כל פריטי המוצר יכולה להביא לכך שהמוצר שיתקבל מה-ספק הסיני יהיה שונה מהותית מזה שהוזמן מהספק הסיני למרות שייענה לשם דומה.במקרה זה ה-יבוא מסין נכשל. נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן בשלב המשא ומתןעם הספק הסיני : - כדאי להתעקש על דוגמת אישור אחרונה (final confirmation sample)מהספק הסיני. זו למעשה ההגדרה הברורה ביותר של המוצר, טובה מתיאור מילולי ושימושית מאוד לבודק מטעם ה-יבוא-ן מסין שיבוא מטעמכם לבדוק את הסחורה. - חשוב לציין בהגדרת המוצר הסופית , שכל שינוי של חומר גלם או רכיבים ע"י הספק הסיני יהיה אך ורק בהסכמת הלקוח(ה-יבוא-ן מסין). - אם עובדים עם חברת בדיקה כדאי מאוד להתעקש שבתוך מכתב האשראי יצוין שצריך גם אישור חברת הבדיקה של ה-יבוא-ן מסין (ביחד עם שטר מטען , חשבון וכו..) - על ה-יבוא-ן מסין לבנות עבור הבודק מפרט מאוד מדויק של מה נדרש והקף הבדיקה ולדאוג שהספק הסיני יבין , יקבל וישתף פעולה. 3. הוצאה לפועלשל ה-יבוא מסין- (execution) חשוב לציין שאין מלאי במפעל הסיני ואצל הספק הסיני . היכן שתמצאו מלאי אצל ספק סיני פירושו ש-יבוא-ן אחר מסין לא לקח את הסחורה הסינית מסיבה כלשהי - להיזהר!! ברוב המפעלים הסינים אין אפילו מספיק חומר גלם ורכיבים מעבר למינימום של זמן ייצור קצר. לפיכך שלבי הביצוע של הזמנה ו-יבוא מסין יהיו כדלקמן : 1. הסכם רכש /הזמנה -יבוא מסין(P/I) חתומים. 2. מקדמה מועברת לספק הסיניאו מכתב אשראי נפתחעבור הספק הסיני. 3. הספק הסיני מזמין חומרי גלם ורכיבים לייצור ההזמנה לצורך יבוא מסין(זו אחת הסיבות שחומר גלם או רכיבים אינם עקביים - לעיתים יש לדרוש אישור כל batch חומר גלם). 4. ייצור ההזמנה ע"י הספק הסיני(בהזמנות ראשונות או רגישות במיוחד יש צורך בבדיקה במהלך הייצור ולא רק בסופו) בבדיקה של המוצרים המוכנים למשלוח אצל הספק הסיני(עפי מפרט בדיקה ומדגם מוסכמים בין הלקוח לחברת הבדיקה). 5. עדיף לעשות בדיקה במפעל ואצל הספק הסיני - יותר נוח וניתן לשנות , לתקן ולהחליף. 6. לעיתים ההמכלה של הסחורה נעשית בנמל (בגלל תשתיות כבישים או סיבות אחרות) וקורה שיש נזק בדרך לנמל או חסרים במכולה ואז ה-יבוא מסין מגיע לא תקין.ניתן לפתור רק על ידי שתי בדיקות או ביצוע הבדיקה היחידה בנמל. 7. אספקהמהסםק הסיני אל יבוא-ן מסין.
בהצלחה.
בני יחזקאל
מהנדס אלקטרוניקה בוגר הטכניון .
בעל ניסיון של 20 שנה ב-יבוא מסין והודו וכן במסחר קמעונאי כולל רשתות של חנויות ויצוא למדינות שונות מסין.
בעל ניסיון במסחר אלקטרוני b2c ובמסחר b2b סקרי שוק ומיתוג מוצרי צריכה.
עובד בחברת הליוס סחר בינלאומי בפיתוח עיסקי, מנהל שיווק ויעוץ לעסקים הרוצים ליבא מסין.
פרטים נוספים על יבוא מסין :
יבוא מסין
מהנדס אלקטרוניקה בוגר הטכניון .
בעל ניסיון של 20 שנה ב-יבוא מסין והודו וכן במסחר קמעונאי כולל רשתות של חנויות ויצוא למדינות שונות מסין.
בעל ניסיון במסחר אלקטרוני b2c ובמסחר b2b סקרי שוק ומיתוג מוצרי צריכה.
עובד בחברת הליוס סחר בינלאומי בפיתוח עיסקי, מנהל שיווק ויעוץ לעסקים הרוצים ליבא מסין.
פרטים נוספים על יבוא מסין :
יבוא מסין